• Đerdap
  • Fotografija AUL
  • Luka Beograd
  • Reka
  • Golubac

Саопштење

ОДРЖАНА ПРЕЗЕНТАЦИЈА ОДЛУКЕ О ВИСИНИ И НАЧИНУ ПЛАЋАЊА ЛУЧКИХ И ПРИСТАНИШНИХ НАКНАДА

Агенција за управљање лукама представила је данас у Привредној комори Србије Одлуку о висини и начину плаћања лучких и пристанишних накнада. Поред основних одредби, говорило се и о начину на које ће се ова Oдлука убудуће примењивати. Презентацији су присуствовали представници ресорног Министарства грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре, чланови Групација за луке и пристаништа, Групације за речно бродарство и осталих релевантних институција.
Влада Републике Србије дала је сагласност на Одлуку 26.03. 2015 године, а почетак примене планиран је за 10. април ове године.
Лучке и пристанишне накнаде представљају фискалну обавезу и у досадашњој пракси нису се примењивале, односно наплаћивале. Одлука о висини и начину плаћања лучких и пристанишних накнада донета је како би се на правно утемељен начин извршила правична прерасподела ове врсте прихода у корист Србије. Тим средствима планира се изградња и модернизација лучке инфраструктуре, док ће се вишак изнад тог износа, укључујући и средства која нису утрошена на планиране расходе, сливати у буџет Републике Србије.

Вук Перовић, в.д. директора Агенције, у свом уводном обраћању захвалио се Влади Републике Србије а пре свега Министарству грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре који су препознали потребу да се водни саобраћај, а нарочито област лучке делатности законски уреди. Истакао је да је овакав вид транспорта од изузетног значаја, из разлога што представља најјефтинији вид саобраћаја и од значаја је за међународно повезивање.
Према његовим речима, почетком овог месеца усвојена је и Уредба о условима које морају да испуњавају луке и пристаништа. Објаснио је да Уредба прописује услове који обезбеђују остваривање статуса лука и пристаништа као добара у општој употреби, развој мултимодалног транспорта, као и ефикасније коришћење прекрцајних, складишних и других капацитета у лукама и пристаништима. На тај начин омогућена је рационализација саобраћајног и транспортног система у Србији, смањују се укупни трошкови транспорта, ефикасније се користи речни саобраћај и остварује се позитиван ефекат са аспекта енергетске ефикасности и заштите животне средине.
Такође, Уредбаје од значаја је у процесу усаглашавања националног законодавства са прописима Европске уније и представља један од основних услова за несметану примену одредаба Закона о пловидби и лукама на унутрашњим водама.

Директор Вук Перовић је најавио да је у припреми и Јавни позив за прикупљање захтева за обављање лучке делатности (пројекат Земун), и додао да се такав позив први пут расписује у Србији, наглашавајући да ће комплетан поступак бити транспарентан.
Примена Одлуке о висини и начину плаћања лучких и пристанишних такси пратиће се на терену у наредном периоду, а јавност ће бити редовно информисана о реализацији поступка, закључено је на данашњем скупу.
Лучка делатност је један дужи временски период била препуштена сама себи. Ступање на снагу ових аката представља још један корак напред у правцу стварања организованог система лука и пристаништа који ће бити подршка привредном развоју Републике Србије.

Агенција за управљање лукама
08.04.2014 године