• Đerdap
  • Fotografija AUL
  • Luka Beograd
  • Reka
  • Golubac

Samit ministara transporta Kine i regiona: Radimo na boljem povezivanju i razvoju infrastrukture

p>Potpredsednica Vlade Srbije i ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, prof. dr Zorana Mihajlović, poručila je danas, posle sastanka ministara transporta NR Kine i 16 zemalja Centralne i Istočne Evrope, kojem je bila domaćin, da je važno da sve zemlje učesnice u ovom mehanizmu rade na povezivanju, kao i na uklanjanju nefizičkih barijera.

“Srbija je prepoznata kao jedan od lidera u saradnji sa Kinom u oblasti infrastrukture i koja radi na povezivanju sa regionom. Takođe je i zemlja u kojoj je sedište Transportne zajednice Zapadnog Balkana, sedište Asocijacije za infrastrukturu i saobraćaj u okviru mehanizma 16+1 i učesnica je u projektu “Jedan pojas, jedan put”. Značaj ovog samita je što smo se okupili da radimo zajedno, i na povezivanju, i na smanjenju nefizičkih barijera”, rekla je Mihajlovićeva u obraćanju novinarima posle sastanka.

Sastanku ministara transporta NR Kine i 16 zemalja Centralne i Istočne Evrope prisustvovali su i predstavnici Agencije za upravljanje lukama.

Potpredsednica Vlade je rekla da su na ministarskom samitu razmenjena iskustva svih zemalja učesnica u mehanizmu 16+1, i razgovarano o tome kako se može poboljšati povezanost u regionu i smanjiti nefizičke barijere, kako bi se omogućilo povećanje protoka robe i ljudi.

Ona je rekla da je vrednost investicija u infrastrukturi u Srbiji 16 milijardi evra, a oko devet milijardi evra vrednost projekata sa Kinom u različitim oblastima. “To je rezultat našeg rada, našeg položaja, ali i naših dobrih odnosa sa Kinom”, rekla je Mihajlovićeva.

“Povezivanje je od presudnog značaja ako želimo da sustignemo razvijene države i da učestvujemo u održivom razvoju. Svako povezivanje u infrastrukturi, bilo da je energetska ili transportna, znači investicije, radna mesta i bolji život građana, a to znači i održivi razvoj. U narednom periodu tu saradnju treba da produbljujemo, da razmenjujemo iskustva i da zajednički radimo na uklanjanju barijera efikasnom odvijanju saobraćaja”, rekla je Mihajlovićeva.

Ona je zahvalila NR Kini i kineskom predsedniku Si Đinpingu na pokretanju ove inicijative i istakla da je velika čast što je Beograd domaćin jednog skupa 16+1.

Ministar transporta Kine, Li Sjaopeng, rekao je da je vrednost robne razmene Kine i 16 zemalja Centralne i Istočne Evrope iznosi 68 milijardi dolara i da je povećana sa oko 9 na oko 11 odsto od 2014. godine. On je istakao da je namera da se ojača mehanizam saradnje 16+1, posebno u vodnom saobraćaju i u oblasti logistike, kao i da se poveća kapacitet kadrove, između ostalog, i kroz stipendiranje za usavršavanje u Kini.

Na plenarnoj sesiji ministarskog samita mehanizma saradnje NR Kine i 16 zemalja centralne i istočne Evrope, kojim je predsedavala potpredsednica Vlade, prof. dr Zorana Mihajlović, razmatrane su mogućnosti za unapređenje koordinacije u planiranju, evaluaciji i implementaciji projekata u saobraćajnoj infrastrukturi u regionu u cilju boljeg povezivanja Evrope i Azije, kao važnog elementa u razvoju globalne trgovine i održivog ekonomskog razvoja.

Posebna pažnja posvećena je mogućnostima za podizanje efikasnosti budućih infrastrukturnih projekata kroz koordinirani proces planiranja, podsticanje investicija u projekte u saobraćajnoj infrastrukturi, kao i saradnju u pripremi projekata (od studija izvodljivosti do izrade projektno-tehničke dokumentacije).

Učesnici sastanka razmenili su mišljenja o novim mogućnostima koji mogu da unaprede proces saradnje u okviru mehanizma 16+1, uz očekivanje da je moguć dogovor o predlogu JedinstveneKina-CIEZ prioritetne liste projekata saobraćajne infrastrukture koja bi obuhvatila sve zemlje ove grupacije, pre sledećeg ministarskog sastanka koji će biti održan u Hrvatskoj u 2019. godini.

Na sastanku je istaknuto i da dugo zadržavanje na graničnim prelazima umanjuje efikasnost investicija u infrastrukturu, što je problem koji se mora prioritetno rešavati. U tom smislu, predloženo je intenziviranje saradnje u vezi sa postizanjem efikasnijih pograničnih procedura, uz razvoj infrastrukture tamo gde je neophodno, radi uspostavljanja “one-stop shop” sistema i integrisanih graničnih prelaza sa što manjim brojem zaustavljanja na granici.