Autorski tekst Mark Asafa (Konferencija Ujedinjenih nacija za trgovinu i razvoj - UNCTAD) za peti broj newsletter-a "Luke&Marine"
Za ljude širom sveta 11. mart 2020. godine sigurno će biti zapamćen kao datum kada je generalni direktor Svetske zdravstvene organizacije (SZO) proglasio pandemiju korona virusa. Bilo je potrebno nekoliko dana da svi shvatimo posledice takve odluke, jedinstvene u novijoj istoriji.
Prve akcije svetskih vlada bile su usmerene ka tome da se virus „ograniči“ i svi smo tada otkrili pravo značenje i snagu karantina. Posledice za međunarodnu trgovinu i putovanja bile su nesagledive i osetile su se neverovatnom brzinom. Bio je to šok koji niko do tada nije mogao ni da zamisli.
Pomorska industrija i mreža luka nalazili su se na prvoj „borbenoj liniji„, potvrđujući na taj način svoju ključnu ulogu u globalnoj ekonomiji. Oko 80 odsto trgovine prevozi se komercijalnim brodarstvom. To uključuje potrepštine poput medicinske opreme i lekova, hrane, energenata, sirovina, proizvodne robe i komponenata.
Najvažniji zadatak bio je održavati lance snabdevanja otvorenim i omogućiti nastavak pomorske trgovine. Ispunjenje tog zadatka podrazumevalo je da svetske luke ostanu otvorene za pristajanje brodova i smenu brodskih posada, što kao što znamo i dalje predstavlja problem. Preduzete su dodatne mere kako bi se zaštitilo osoblje koje radi u lukama i kako bi se obezbedio kontinuitet rada luka.
Konferencija Ujedinjenih nacija za trgovinu i razvoj (UNCTAD) programa TrainForTrade pokrenula je specijalni kurs pod nazivom „Jačanje rezilijentnosti luka u borbi protiv pandemije“. Kurs predstavlja podršku implementaciji mera i pripremu za ublažavanje nepredviđenih situacija vezanih za pandemiju u luci i na lučkim terminalima.