Evropski parlament i Savet Evrope postigli su dogovor u vezi sa revizijom Uredbe koja se odnosi na Transevropsku transportnu mrežu (TEN-T). Predstavnici oba tela složili su se da značajno pojačaju napore u izgradnji održive i otporne TEN-T mreže. To, između ostalog, uključuje i podsticanje korišćenja održivijih oblika transporta i unapređenje multimodalnosti u okviru evropskog transportnog sistema.
Revidirana TEN-T Uredba obuhvata više ciljeva koji se odnose na železnički saobraćaj, vodni saobraćaj, bezbednost drumskog prevoza, aerodrome i na razvoj planova održive urbane mobilnosti.
Transportno povezivanje sa susednim zemljama unaprediće se integracijom Ukrajine, Moldavije, kao i šest partnerskih zemalja Zapadnog Balkana, među kojima je i Republika Srbija, u novouspostavljene evropske transportne koridore.
Za Srbiju to znači da će na osnovnoj mreži lukama u Beogradu i Novom Sadu biti pridodata luka u Pančevu, dok će na sveobuhvatnu mrežu biti uključene u Sremskoj Mitrovici, Smederevu i Prahovu.
Kako bi se ispoštovali rokovi za završetak koridora, i to 2030. godina za osnovni, 2040. godina za prošireni osnovni i 2050. godina za sveobuhvatni, Uredba ističe potrebu za boljom usklađenošću nacionalnih transportnih i investicionih planova sa ciljevima TEN-T. Na taj način, obezbediće se ujednačenost prilikom postavljanja prioriteta za realizaciju investicionih i infrastrukturnih projekata.
Očekuje se da će u narednom periodu postignuti dogovor biti i formalno usvojen. Nova TEN-T mreža i njenih devet novih evropskih transportnih koridora biće ključna tema na konferenciji “Connecting Europe Days”, koja će se održati u Briselu početkom aprila 2024. godine, i predstavlja vodeći događaj posvećen evropskoj mobilnosti.
Revizija TEN-T Uredbe deo je evropskog “Zelenog Dogovora”, koji za cilj ima da Evropa bude klimatski neutralan kontinent do 2050. godine.
Više informacija možete pronaći OVDE.