Intervju Vladimira Pavlovića, rukovodioca Centra za opšte poslove za šesti Bilten Agencije
Informacione tehnologije danas imaju važnu ulogu u uspešnom poslovanju. Privredni subjekti se u nastojanju da svoj rad učine bržim, kvalitetnijim i konkurentnijim odlučuju za korišćenje sistema baziranih na IT-u. O softverima i aplikacijama koje Agencija za upravljanje lukama koristi u radu za Bilten govori Vladimir Pavlović, rukovodilac Centra za opšte poslove.
Odakle je potekla ideja za razvojem Portala elektronskih prijava?
Početak primene informacionih tehnologija u Agenciji vezuje se za lučke naknade. Kada je, u skladu sa zakonskim nadležnostima, Agencija 2015. godine započela naplatu lučkih naknada, napravili smo Aplikaciju za fakturisanje, koja je prethodila Portalu. Aplikacija za fakturisanje je umnogome ubrzala rad zaposlenih, ali smo istovremeno želeli da kreiramo rešenje koje bi pomoglo i obveznicima u svakodnevnom poslovanju. Portal elektronskih prijava, odnosno PEP, aplikacija je putem koje obveznici elektronskim putem podnose prijave u putničkom i teretnom saobraćaju. Prilikom osmišljavanja prioritet nam je bio da napravimo aplikaciju koja je orijentisana ka korisniku i za čije korišćenje nije potrebno prethodno informatičko iskustvo. Istakao bih da smo pre puštanja PEP-a u rad organizovali redovne obuke obveznika za korišćenje istog, a tim Agencije je i dalje podrška svim strankama ukoliko imaju nekih nejasnoća u vezi sa portalom. Jednostavnost, efikasnost i brzina podnošenja i obrade prijave, rezultirali su time da putem PEP-a, odnosno elektronski, u Agenciju stigne više od 80 odsto od ukupnog broja prijava.
Pored efikasnijeg podnošenja prijava, da li je iskustvo pokazalo još neke pogodnosti PEP-a?
Šestogodišnja primena Portala elektronskih prijava ukazala nam je na to da su postignute i određene uštede. Pre svega, štedi se vreme koje bi bilo potrebno za ručno popunjavanje svake od prijava. Sem toga, upotreba portala omogućava manje troškove u pogledu kancelarijskog materijala – papira za štampu, tonera kao i troškove poštanske ekspedicije samih prijava.
Robot Process Automation (RPA) važi za naprednu tehnologiju. Agencija je sa primenom RPA započela 2020. godine. Koje zadatke obavlja ova tehnologija?
Kada je reč o radu RPA, važno je istaći da funkcioniše po principu automatizacije repetitivnih procesa, odnosno onih koji se stalno ponavljaju. Robot ubrzava realizaciju mehaničkih, utvrđenih zadataka. Prva uloga robota u Agenciji bila je obrada elektronskih prijava, izrada rešenja za naplatu naknada i njihovo slanje elektronskom poštom obveznicima. Na taj način, zaposleni su svoje kapacitete i delovanje preusmerili na zahtevnije zadatke poput strateškog planiranja. U međuvremenu, unapredili smo rad RPA, te sada može da vrši i sistematizaciju podataka o prometu tereta i obimu putničkog saobraćaja, koje tim Agencije redovno analizira. Takođe, robot izrađuje nedeljne i namenske izveštaje.
Da li razmišljate o novim informacionim tehnologijama koje bi mogle biti implementirane u poslovanju Agencije?
Nastojaćemo da, u skladu sa opredeljenošću Vlade Srbije da državnu upravu modernizuje i učini efikasnijom kroz digitalizaciju, unapređujemo postojeća rešenja i primenimo nova. Između ostalog, planiramo da poboljšamo elektronsku arhivu i aplikaciju za poslovne procedure Agencije. Naš cilj je da u potpunosti olakšamo poslovne procese korisnika i zaposlenih i omogućimo još bolji kvalitet usluga i komunikacije.