Ауторски текст Марк Асафа (Конференција Уједињених нација за трговину и развој - UNCTAD) за пети број newsletter-a "Луке&Марине"
За људе широм света 11. март 2020. године сигурно ће бити запамћен као датум када је генерални директор Светске здравствене организације (СЗО) прогласио пандемију корона вируса. Било је потребно неколико дана да сви схватимо последице такве одлуке, јединствене у новијој историји.
Прве акције светских влада биле су усмерене ка томе да се вирус „ограничи“ и сви смо тада открили право значење и снагу карантина. Последице за међународну трговину и путовања биле су несагледиве и осетиле су се невероватном брзином. Био је то шок који нико до тада није могао ни да замисли.
Поморска индустрија и мрежа лука налазили су се на првој „борбеној линији„, потврђујући на тај начин своју кључну улогу у глобалној економији. Око 80 одсто трговине превози се комерцијалним бродарством. То укључује потрепштине попут медицинске опреме и лекова, хране, енергената, сировина, производне робе и компонената.
Најважнији задатак био је одржавати ланце снабдевања отвореним и омогућити наставак поморске трговине. Испуњење тог задатка подразумевало је да светске луке остану отворене за пристајање бродова и смену бродских посада, што као што знамо и даље представља проблем. Предузете су додатне мере како би се заштитило особље које ради у лукама и како би се обезбедио континуитет рада лука.
Конференцијa Уједињених нација за трговину и развој (UNCTAD) програма TrainForTrade покренула је специјални курс под називом „Јачање резилијентности лука у борби против пандемије“. Курс представља подршку имплементацији мера и припрему за ублажавање непредвиђених ситуација везаних за пандемију у луци и на лучким терминалима.