• Đerdap
  • Fotografija AUL
  • Luka Beograd
  • Reka
  • Golubac

Договор о одрживој и отпорној Трансевропској транспортној мрежи

Европски парламент и Савет Европе постигли су договор у вези са ревизијом Уредбе која се односи на Трансевропску транспортну мрежу (ТЕН-Т). Представници оба тела сложили су се да значајно појачају напоре у изградњи одрживе и отпорне ТЕН-Т мреже. То, између осталог, укључује и подстицање коришћења одрживијих облика транспорта и унапређење мултимодалности у оквиру европског транспортног система.

Ревидирана ТЕН-Т Уредба обухвата више циљева који се односе на железнички саобраћај, водни саобраћај, безбедност друмског превоза, аеродроме и на развој планова одрживе урбане мобилности.

Транспортно повезивање са суседним земљама унапредиће се интеграцијом Украјине, Молдавије, као и шест партнерских земаља Западног Балкана, међу којима је и Република Србија, у новоуспостављене европске транспортне коридоре.

За Србију то значи да ће на основној мрежи лукама у Београду и Новом Саду бити придодата лука у Панчеву, док ће на свеобухватну мрежу бити укључене у Сремској Митровици, Смедереву и Прахову.

Kако би се испоштовали рокови за завршетак коридора, и то 2030. година за основни, 2040. година за проширени основни и 2050. година за свеобухватни, Уредба истиче потребу за бољом усклађеношћу националних транспортних и инвестиционих планова са циљевима ТЕН-Т. На тај начин, обезбедиће се уједначеност приликом постављања приоритета за реализацију инвестиционих и инфраструктурних пројеката.

Очекује се да ће у наредном периоду постигнути договор бити и формално усвојен. Нова ТЕН-Т мрежа и њених девет нових европских транспортних коридора биће кључна тема на конференцији “Connecting Europe Days”, која ће се одржати у Бриселу почетком априла 2024. године, и представља водећи догађај посвећен европској мобилности.

Ревизија ТЕН-Т Уредбе део је европског “Зеленог Договора”, који за циљ има да Европа буде климатски неутралан континент до 2050. године.

Више информација можете пронаћи ОВДЕ.